2012-04-11 08:40
Informacja o projekcie
Projekt „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej” jest projektem systemowym, realizowanym przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest on współfinansowany ze środków unijnych w ramach Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, Działania 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 Upowszechnienie uczenia się przez całe życie. Wartość projektu: 6 675 750,00 zł brutto.
Projekt realizowany od marca 2009 r. do grudnia 2012 r. ma na celu upowszechnienie dostępu do usług doradztwa edukacyjno-zawodowego uczniom od poziomu gimnazjum oraz upowszechnienie dostępu do rzetelnej informacji edukacyjno-zawodowej. W dobie postępującej globalizacji i stale zmieniających się potrzeb rynku pracy istnieje potrzeba przygotowania uczniów do wyboru ścieżki kształcenia i zawodu zgodnie z trendami obowiązującymi na rynku. Ważnym a zarazem niezbędnym obszarem oddziaływania edukacji w tym zakresie jest doradztwo edukacyjno-zawodowej.
W rezultacie prac w projekcie zakłada się opracowanie spójnego i kompletnego modelu doradztwa edukacyjno-zawodowego, który wdrożony do systemu oświaty w Polsce, zapewni uczniom jak najlepsze przygotowanie do podjęcia świadomej decyzji o kierunku dalszego kształcenia i wyborze zawodu – jednej z kluczowych decyzji, mającej fundamentalny wpływ na przyszłą karierę i życie zawodowe młodych osób.
Model doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz internetowy system informacji edukacyjno-zawodowej wpisują się w szeroko zakrojone prace Ministerstwa Edukacji Narodowej nad wzmocnieniem systemu doradztwa zawodowego organizowanego w systemie oświaty w ramach programu modernizacji kształcenia zawodowego i ustawicznego. Nadrzędnym zadaniem systemu edukacji w tym zakresie jest zapewnienie uczniom powszechnego dostępu do wysokiej jakości, profesjonalnych i poddawanych stałej aktualizacji usług doradczych oraz informacji edukacyjno-zawodowej na każdym etapie edukacji. Wysoka jakość usług doradczych wymaga także wieloaspektowej współpracy instytucji, realizujących ideę doradztwa edukacyjno-zawodowego zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym jak i krajowym.
W ramach projektu realizowane są cztery główne zadania merytoryczne:
- Analiza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej;
- Model doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- Pilotaż Modelu doradztwa edukacyjno-zawodowego, w tym badania terenowe stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego
- Internetowy System Informacji Edukacyjno-Zawodowej.
